Cosmic Museum invigs med utställningen:

ETT FÖNSTER MOT EVIGHETEN
 
Långfredagen den 29 mars 2024 Kl.16

3bildEvighetensUtställning

 

 

Det är ett ovanligt museum som ser dagens ljus i Österlen 2024. 

Utställningen syftar åt att lyfta besökaren från den nuvarande livlösa materiella världsbilden, där man verkar tro att ödet styrs av slumpen och att livsupplevelsen kan förklaras som celler och molekyl, upp till den eviga livshorisonten, såsom Martinus (1890-1981) spontant och oväntat upplevde det påsken 1921. Utan förkunskap eller utbildning ritade Martinus de ”kosmiska symboler” för att förmedla sin pågående upplevelse. Samtidigt skrev han sina böcker som har varit tillgängliga på biblioteken sen 50-talet. Böcker och symboler, som aldrig fick inkapslas i sekt, religion eller organisation, men skulle vara fritt tillgängliga för alla att värdera själva. Det är kanske därför, att det har tagit så många år efter Martinus bortgång, att få ut hans verk i offentligheten. Privata människor har tagit initiativ till över 60 utställningar på bibliotek och mässor i Danmark och Sverige, och nu till påsk öppnar det första kosmiska museum i Österlen.

För det är ingen liten hemlighet som avslöjas, men livsgåtans fullständiga lösning! Olika religioner har beskrivit, att det skulle komma en fortsättning och en förklaring, men hittills har världen inte kunnat enas. Medan den materiella delen av livet har blivit vetenskap, har det dröjt med den andliga. De kosmiska symbolerna utgör ”kartor över livets andliga realiteter”, så som Martinus upplevde det. De gör det enkelt att överblicka de kosmiska analyserna. Martinus såg ingen ”död” materia någonstans. Vart han än såg, upplevde han materien som uttryck för ett osynligt ”jag” - Gud. Martinus upplevde och beskriver i sina symboler hur alla varelser är eviga och föds in i en ny kropp när den gamla har blivit för sliten att använda. Han kände först inte till ordet ”reinkarnation”, men kallade det för "återfödelse" så Martinus hade inte läst sig till detta. Han såg, att döden inte finns!

Han såg ödets trådar från liv till liv som delar av ett evigt kretslopp mellan ljus och mörker. Han såg hur mineral, växter, djur och jordmänniska blott är olika steg i utvecklingen av medvetandet och hur jordmänniskan just nu befinner sig i övergången från djur till människa som Sfinxen i Egyptens öken är ett av många uttryck för. (Sfinxens djuriska kropp och mänskliga huvud.) Martinus såg hur ödets trådar leder från en handling, till exempel ett mord, till att man själva blir mördat, och att dessa erfarenheter av lidande gör oss empatiska på de områden där vi har egna erfarenheter. Stegvis lämnar vi på så vis ”den dräpande principen”, alltså djurriket bakom oss. På symbolerna på utställningen i Glemmingebro nära Ystad, ser man hur reinkarnationen äger rum. Man ser hur vi bär med oss längtan och talanger från liv till liv. Och hur kan det vara annorlunda? Skulle en Mozart ha lärt sig allt han kunde på bara ett liv? 

Martinus påstår, att det inte fanns någon gräns för vad han såg. Det är ju upp till oss själva att kontrollera och stämma av med verkligheten och vår egen logik, men Martinus såg, att livets analys var densamma båda ”ner” och ”upp”. Alltså i ”mikro”, där kroppen är byggt av organ, byggt av celler-molekyl-atomer o.s.v. i det oändliga och i ”makro” där vi bor på en levande varelse (!) Klotet, som i sin tur bor i solsystemet-galaxen o.s.v. i det oändliga uppåt. Allt beror på så vis på perspektiv. Det ”fasta bordet” vi sitter framför, består ju av partiklar och tomrum sett nerifrån, alltså det samma vi ser ”uppe” på himmelen. Vad händer till ex neråt i kroppens ”tomrum” när vi tänker en tanke? Eller vad finns det för osynliga samband uppåt mellan klotet och sin yttre värld. Och vad innebär ödets trådar för vilka kroppar vi föds in i? Vad innebär dagens enorma kostnader till försvar, när man kosmisk sett inte kan döda sin fiende, men bara kroppar?

Ja, konsekvenserna av den eviga världsbilden är många och behovet för en förklaring har aldrig varit större. Ett annat stort problemområde som kan nämnas är sex, identitet och äktenskap. Vad är det egentligen som händer? Martinus påstår, att han ”såg” hur ”han” och ”hon” håller på smälta ihop till ett nytt kön; människa. Han såg alltså att den organiska utveckling vi har bevittnat bakåt i utvecklingen, även kommer fortsätta framåt och att den har ett mål; en kärleksmänniska och följande fred, i det inre som i den yttre värld.

Redan i sitt huvudverk Livets Bog vol. 1 beskrev Martinus i 1932 hur penningsystemet är i konflikt med livet och kommer avlösas av ett ekonomiskt system baserat på arbetstid, alltså lika tid för lika tid istället för dagens orättvisa system. Han beskriver där hur nationernas olika problem inte längre kan lösas nationellt, men kräver övernationella lagar. I det ljuset ser man alltså F.N. som ett sorts embryo, till den kommande världsfred och rättvisa. Dagens problem som krig, flyktingar, skatteparadis, droger, kriminalitet, kärnvapen, censur, förorening, fattigdom och monopolisering av klotets gemensamma resurser kallar alla på internationellt samarbete. Från det nya museum i Glemmingebro är det inte långt till Backåkra, museet om Dag Hammarskjöld. Hammarskjöld gav sitt liv för världsfreden, och förstod att den slutgiltiga fred byggs på det fredliga medvetande. Politik kan inte skapa hållbar fred. Det krävs fredliga människor. För att få fredliga människor, med förtroende för livet och varan, krävs att de förstår livets eviga lagar; ”Du skördar som du sår”. De kosmiska symboler avslöjar den vetenskapliga logik bakom dessa ord, och på så vis framstår orden: ”Du skall älska din nästa som dig själv” som vetenskaplig sanning. 

Med dessa ord ser vi, Sören och Nahid i Glemmingebro, fram till eran besök. Vi gör detta på eget bevåg och för egna medel. Framtiden vilar på fred och frihet. 

Välkommen!

Vem var Martinus

Symbolerna

Link till pressomtal ÖsterlenMagasinet 14 mars 2024

Cosmic museum  Glemmingevägen 20, 27174 Glemmingebro